Feriestress

Føler du dig stresset eller anspændt af travlhed op til ferien?

Din ferie nærmer sig, og du glæder dig. Du trænger til at holde ferie, koble af fra hverdagen og lade batterierne op.

Men inden du kan starte ferie, er der for meget, du skal nå på jobbet. Ting, der skal afsluttes, inden du kan sætte autosvar på din mail for at holde ferie.

Du mærker, hvordan nakken og skuldrene spænder op. Du har måske lidt hovedpine. Måske kører tankerne om alt det, du skal nå, rundt i hovedet, når du skal sove om aftenen. Maven giver måske lidt problemer. Og du kan også være i dårligt humør over, at du igen i år har for travlt, inden du kan holde ferie. Det dårlige humør går måske endda lidt ud over dine nærmeste eller tærer på din energi.

Du er ikke alene om at have det sådan

Du er ikke alene om at have det sådan. Mange render stærkt på jobbet i ugerne op til ferien. Nogle arbejder ekstra timer for at nå det hele.

Hvis du generelt oplever en god balance mellem dit arbejde og din fritid, er det ikke usundt for dig at have et par uger med travlhed. Hvis du altid har for travlt og må fylde endnu flere arbejdstimer på op til ferien, er det ikke godt for dig.

Uanset hvad, så risikerer du, at de første dage eller måske endda den første uge af din ferie går med at falde ned i tempo. Sådan er det, fordi vi som levende væsner skal omstille os fra travlheden både fysisk og mentalt, før den afslappede tilstand kan indfinde sig. 

Hvad kan jeg selv gøre?

Når vi har travlt, bliver vores vejrtrækning ofte kort og foregår øverst i brystkassen. Det er et tegn på, at kroppen er i beredskab til at klare meget. Det er vigtigt, at du skabe små pauser i travlheden, hvor du trækker vejret dybt. Den dybe vejrtrækning er med til at berolige din krop og dit sind. Det gør en stor forskel i en periode med stor travlhed.

Brug også de små pauser til at sænke skuldrene og afspænd nakken. Her er et par lette øvelser, som du kan lave på din arbejdsplads på 3-5 minutter:

Skulderøvelse:

  1. Træk skuldrene op til ørerne. Træk vejret dybt ind og hold skulderen spændt op til ørerne. På udåndingen slipper du skuldrene, så de sænker sig helt ned på plads. Gentag et par gange.
  2. Kør dine skuldre rundt med armene hængende ned lags siden af kroppen. Tag 10 rulninger forlæns og 10 rulninger baglæns.

Nakkeøvelse:

  1. Læg dit højre øre mod højre skulder. Her mærker du et stræk på venstre side af nakken. Tæl til 10, mens du lader hovedets vægt gøre arbejdet. Løft herefter højre hånd op over hovedet for at lægge den på venstre side af hovedet. Her kan du forsigtigt øge strækket på venstre side af nakken.

    Gentag på modsatte side af nakken ved at lægge venstre øre mod venstre skulder. Til igen til 10. Læg herefter venstre hånd på højre side for forsigtigt at øge strækket.

  2. Læg igen dit højre øre mod højre skulder. Rul herefter hovedet først ned mod brystet og derefter over til venstre skulder. Rul tilbage til højre. Gentag et par gange. Læg mærke til, om der er områder i nakken, der er særlig spændte. Giv de områder lidt ekstra opmærksomhed ved at rulle et par ekstra gange frem og tilbage.

Disse øvelser er sammen med den dybere vejrtrækning med til at afspænde din krop. Det løser ikke problemet med for meget arbejde, men det er enkle tiltag, hvor du kan tage dig af dig selv og din krop i travlheden.

Stress og anspændthed lagrer sig ikke kun i nakken og skuldrene. Hele kroppen spænder op, når vi skal nå for meget inden ferien. Derfor kan det være godt for dig at være opmærksom på at tage sig lidt ekstra af dig selv i perioden op til ferien. Det kan du gøre på flere måder. Læs videre for at se, hvad ManuVision kropsterapi kan gøre for dig.  

ManuVision Kropsterapi mod feriestress

Jeg løsner de spændinger og blokeringer, som travlheden og stressen har efterladt i din krop. Det gør jeg gennem pulseringer, dybe tryk, lange stræk samt et intensivt arbejde med din vejrtrækning. Målet med behandlingen er, at du slipper spændingerne og mærker energien rulle frit i din krop. Så kan du nyde ferien fra første dag.

Du kan booke tid hos mig hver tirsdag og torsdag, bortset fra uge 29 (d. 15-21. juli)  

book en tid 40 10 26 21 Læs om Manuvision