Hvad er søvnproblemer?

Hvordan oplever du dit søvnproblem?

Søvnproblemer handler om din oplevelse af, at mangle søvn eller ikke føle dig udhvilet efter søvn. Du har svært ved at falde i søvn og vågner i løbet af natten for så ikke kunne falde i søvn igen eller vågner for tidligt.

Da søvnbehovet for voksne svinger mellem 6 og 9 timers søvn, er din egen oplevelse af søvnen – eller mangel på søvn – vigtig for, om du har et søvnproblem eller ej.

En anden faktor, der har betydning er, om du oplever en enkelt nat i ny og næ, hvor du ikke får den søvn, som du har brug for – eller om du oplever mange nætter med søvnproblemer i en længere periode. Søvneksperter skelner således mellem kortvarige søvnproblemer og kroniske søvnproblemer.

Kortvarige søvnproblemer

De fleste af os har prøvet at have en dårlig nattesøvn. Humøret og energien den følgende dag er typisk påvirket af søvnmanglen.

Årsagerne kan være, at man oplever en kortvarig stress, fx i forbindelse med en deadline på jobbet, bekymringer mv. Det kan også skyldes uro i kroppen efter intensiv sport eller træning. Arbejde eller underholdning på en skærm op til sengetid, kan også holde hjernen i gang.

Søvneksperter har lavet forskning, der viser, at de kortvarige søvnproblemer ikke har en negativ effekt på dit helbred. Faktisk viser noget af forskningen, at en enkelt dårlig nattesøvn i ny og næ bidrager til at styrke vores krops evne til at håndtere belastninger.

Oplever du hyppigere søvnproblemer, omtales disse som “kroniske”.

Kroniske søvnproblemer

Et søvnproblem regnes af søvneksperter for kronisk, når man gennem ca. tre uger har haft flere nætter med dårlig søvn pr. uge.

Årsagerne til kroniske søvnproblemer kan inddeles i fire kategorier:

  • For kort tid i sengen: F.eks. ved at gå for sent i seng pga. arbejdsopgaver, underholdning på pc/tablet/mobil
  • Mentale og psykiske forhindringer: F.eks. bekymringer om job, familie og relationer, stress, angst, depression
  • Helbredsmæssige forhindringer: F.eks. smerter, bivirkninger ved medicin, søvn apnø, toiletbesøg
  • Andre forstyrrelser: F.eks. børn, der vågner om natten, gadestøj, nabostøj.

Hvad kan du selv gøre ved søvnproblemer?

Jeg anbefaler følgende tiltag til kroniske søvnproblemer:

  1. først og fremmest at finde ro i, at kroppen iflg søvneksperter er gearet til at kunne klare en nat i ny og næ med dårlig søvn.
  2. at rydde op i de dårlige vaner, der kan ødelægge søvnen. De væsentligste regnes for at være: rygning, koffeinholdige drikke (kaffe og cola), alkohol og skærme fra pc, mobil og tablet.
  3. at indføre nye gode vaner, der kan styrke søvnen:
  • Moderat motion hver dag, fx gåture, som hjælper til en naturlig træthed
  • Afspændingsøvelser og meditation, der involverer åndedrættet og derfor hjælper både krop og sind til at slappe af.
  • Styrk dine sengerutiner, fx med et fast tidspunkt at gå i seng, måske tidligere end hidtil har gjort
  1. Døjer du med mentale og psykiske forhindringer, fx stress eller bekymringer, så kan det hjælpe at skrive ned, hvad der stresser eller bekymrer og hvad du vil gøre ved det næste dag. Det kan gøre en stor forskel for din indre ro, som igen smitter af på nattesøvnen.
  2. Lav den lille øvelse, som følger nedenfor.

Øvelse for bedre søvn

Vores døgnrytme styres af et hormon, der hedder melatonin. Om dagen er melatonin produktionen meget lav og om aftenen øges melatonin produktionen i takt med at det bliver mørkt.

Søvnkvalitet kan styrkes med en tilstrækkelig melatonin produktion. Og det hjælper denne lille øvelse til:

På begge dine storetæer sidder der yderst på tåen, på den side der vender mod de øvrige tæer, et zonepunkt, der styrker melatonin produktionen. Dette punkt på begge tæer kan du stimulere enten ved at trykke ind på det ved dine tommelfingre – eller ved at stille dig op, strække din storetå og krumme de øvrige tæer for at placere punktet på storetåen med et let pres mod gulvet.

Lav øvelsen ca. 1 time, før du går i seng.

Hvordan kan ManuVision kropsterapi hjælpe på søvnproblemer?

Har du kroniske søvnproblemer, som du ikke selv kan løse, kan det være nødvendigt med hjælp. Fordi søvnen, på lige fod med kost og motion, påvirker både din livskvalitet og på lang sigt også dit helbred, iflg. Søvnforskerne.

ManuVision kropsterapi kan hjælpe dig med især tre ting:

  • Løsne de spændinger, som sidder i kroppen efter en periode med søvnproblemer. Du får disse spænd i kroppen, bl.a. fordi søvnmanglen betyder, at vi må hanke op i os selv og tage os sammen for at klare hverdagens opgaver – og fordi vi ofte bevæger os mindre, når vores overskud bliver mindre.
  • Løsne de følelsesmæssige blokeringer i kroppen, som stress, bekymringer og frygt sætter i kroppen. Kroppen lagrer alle vores følelser, så de over tid kan hobe sig op i kroppen og stå i vejen for din nattesøvn.
  • Afspænde din krop gennem et arbejde med dit åndedræt. Din krop vil føles friere og lettere. Og det vil hjælpe dig til lettere at kunne genfinde denne lette og frie tilstand, når du ligger i sengen om aftenen. Fordi din krop har i frisk erindring, hvordan det skal føles.

Book din tid her eller ring for at høre mere om behandlingen. Læg en besked, hvis jeg ikke svarer, så ringer jeg dig op.

Kilder: Netdoktor.dk, SDU – Statens institut for Folkesundhed, Søvn 2017, Videnskab.dk og Sundhed.dk

40 10 26 21 book manuvision